Franeker wint 3 ½ – ½ van Jurjen Tolsma 1

Het tempo van deze wedstrijd was een beetje ingekort omdat de speelzaal van Jurjen Tolsma vroeger dicht gaat. We speelden dus met 75+30, in plaats van de standaard 90+30. Ik zal geen namen noemen; maar ik kan me voorstellen dat sommige spelers opgelucht waren dat ze niet waren opgesteld met dit snelschaaktempo. 😉

Afin, de magische automobiel van Dirk-Jan bracht ons zonder bijzonderheden in de sporthal. Ik (Erik) was opgesteld op bord 1 en meteen gebombardeerd tot teamcaptain. Ik had het niet beter kunnen treffen. Na een voortreffelijke partij wist Herman het eerste punt binnen te slepen na iets meer dan een uur met een schitterende aanval. De driedubbelpion maakt een wat komische indruk maar zorgt dat de f- en h lijn vrij zijn voor de aanval!

Mijn eigen stelling was intussen ook zo goed dat ik het alleen nog uit hoefde te schuiven. Ik was op zet 22.

Ik word altijd zenuwachtig in gewonnen positie (als winst je verwachting is kun je het alleen nog maar verpesten) maar tegelijkertijd was de stelling zo goed dat het 2de punt vrij veilig was. Ik hoopte dat Dirk-Jan of Theo er een remise uit kon slepen.

Ik liep een rondje langs de borden en wat mij betreft stonden Theo en Dirk-Jan niet per se veel slechter of beter. Maar ik kan me eigenlijk altijd maar op één partij tegelijk concentreren dus als iemand geen dame voorstaat denk ik altijd “kan dooien, kan vriezen”.

Terwijl ik diep zit na te denken of ik niet ergens een toren laat hangen hoor ik opeens Theo met z’n tegenstander praten. Hun partij is voorbij. Theo heeft gewonnen met zwart tegen een tegenstander met 80 ratingpunten meer! Kaboom!

‘Mag ik remise aannemen?’ vraagt Dirk-Jan aan mij. We staan op dat moment 2-0 voor dus natuurlijk is mijn antwoord ja. De winst is binnen! Nu de stand 2 ½ – ½ is, en er geen matchpunten voor Jurjen Tolsma 1 inzit, durft mijn tegenstander ook zonder gezichtsverlies zijn hopeloze positie (de computer gaf het +8.2) op te geven.

Kwart voor 10 zijn we klaar met een schitterende overwinning. Na afloop drinken we nog wat met onze tegenstanders. Onze tegenstanders waren zo vriendelijk om voor ons af te rekenen! Nu maar hopen dat we volgend jaar weer tegen ze een uitwedstrijd hebben!